ZOMERZON IN DE LENTE

Zaterdagochtend 21 april mindfulness yoga en meditatie

Stapmeditatie

Na de ontvangst met thee buiten aan de grote tafel nodigde het prachtige weer en het overweldigende groen ons uit voor een ‘stapmeditatie’. Deze oefening biedt een super mogelijkheid om te aarden en je te verbinden met jezelf en met het ‘buiten zijn’. Als je loopt ben je meestal ergens op weg naar toe, met een doel. Nu niet. Je ervaart heel bewust, hoe je voet omhoog komt en weer neerdaalt. De andere voet komt op en daalt weer neer. Door deze zinnetjes zachtjes uit te spreken als je dit ervaart, blijf je heel bewust erbij.

Tot het moment dat je afgeleid bent. Dat gebeurt buiten heel makkelijk omdat er veel te beleven valt . Dat is geen punt. Als je het opmerkt, sta je letterlijk stil en geef je aandacht aan wat aandacht trok. Een bloemetje.….het geluid van een vogeltje……zoemend insect…geuren… hardlopers in de Leidse Hout. Ook  kun je je reactie opmerken op datgene waar de aandacht naar toe gaat. Zo noemde iemand de ongemakkelijkheid bij de vergelijking van zijn heel langzaam lopen en met het hollen van de hardlopers’. Hij kon het loslaten en verder gaan met de ’stapmeditatie’.

“Ik hoorde zoveel meer dan normaal” was ook een reactie.

“Ik zag zoveel bloemen en plantjes terwijl ik maar vier meter naar voren en weer terug liep”. Ja, bij de stapmeditatie loop je drie , vier meter en dan draai je weer om…… Steeds hetzelfde stukje.

Ook kwamen bij deze meditatie de bekende oordelen over het eigen functioneren naar voren…… Je hoeft jezelf geen eikel te noemen en dat weet je best wel, maar toch doe je het automatisch als je jezelf op iets betrapt wat je liever niet van jezelf ziet.

Nog een reactie op de stapmeditatie buiten: “Het kan me niet schelen wat ze van me denken. Fuck you. Ik voel toch dat het goed is voor mij!”

Liggen met aandacht voor jezelf

Na al die indrukken en ervaringen gaan we naar binnen. ‘Liggen met aandacht voor jezelf’

 Mogen zijn wie je bent.

Je bent zo mooi anders, anders als ik.

Natuurlijk niet meer of minder

Maar mooi anders. Ik zou nooit anders als anders willen.

Hans Andreus.

In de reguliere lessen hebben we aan basiskracht gewerkt. Een kracht die je toelaat om ‘te mogen zijn’ zonder anders te hoeven zijn en ruimte zoekt. Je (eerste chakra-) fundament ervaren, het aardse, het materiële van het lichaam. Hier komt uiteindelijk ook een verlangen uit voort…. Je komt in  beweging, je richt je op, je speelt, luchtig, licht. De energie  gaat stromen en je ervaart je energetisch lichaam en zoekt de ruimte op. Je ervaart contrasten zoals zwaar en licht, open en gesloten, hoog en laag, mannelijk en vrouwelijk, beweging na stil stand en geluid na stilte. (Tweede chakra ).

Wil je balans? Waar kies je voor?

Moeten we eigenlijk wel naar een balans streven zoals vaak gezegd wordt? Ook in de yoga traditie. Ik vraag het me af hoewel ik het heerlijk vind als het zo is. Zie de natuur, dan is het te lang koud en dan is het plotseling zomer in de lente. Het is wel verstandig om te leren omgaan met contrasten: Waar ga je wel in mee en waarin niet ? Waar verlang je naar? Wat zijn je wensen ?

Je kunt niet altijd je verlangen volgen. Toch kun je pas een beslissing nemen als je je verlangen bewust bent. Wil je het goede voor jezelf? Komt je verlangen voort uit erkenning en gezien willen worden, of uit respect voor jezelf en je lichaam ? Wil je graag geld verdienen of meer vrije tijd?Wat zijn je diepste wensen? Deze vragen zijn niet zo eenvoudig en je kunt ze uiteindelijk eigenlijk alleen zelf beantwoorden. Ze vragen kwetsbaarheid en geduld, mogen twijfelen en ook kracht, discipline en uiteindelijk doelgerichtheid.

Derde chakra

We zijn nu in de les bij oefeningen voor het derde chakra beland. Deze laten je ervaren hoe te focussen en bundelen, rondom je navel.  Je verbindt het eerste en derde chakra op fysiek niveau met elkaar. Buikspieroefeningen om je kracht (ook mentaal) te ervaren én om ruimte in te mogen nemen. Je kunt de  kracht van de zon ervaren, na de lichtheid en het vloeiend stromen (element water)en het stevige fundament (element aarde).

Het ervaren van het zonnevlechtcentrum (plexis solaris)

Leg de handen links en rechts van de navel. Maak een aantal keren de klank “Ah” op de uitademing. Wees in dit gebied aanwezig. Visualiseer en mooie goudgele oranje rode bol op deze plek. Je staat. Het bekken is opgericht. Voeten , benen en bekkenbodem hebben de juiste spanning. Lang tussen schaambot en navel en lang tussen navel en borstbeen. Kroonpuntje naar de hemel. De denkbeeldige zon pulseert op het ritme van de adem en laat de warmte naar de rest van het lichaam stromen.  Beweeg vervolgens vanuit dit gebied je armen die letterlijk ruimte maken.  Loop gefocust vanuit het midden van je lichaam, door de ruimte.  Ervaar de ruimte in en om je heen.

Ik stuur ingesproken oefeningen naar de yogaleerlingen.

Jenneke van Doorn

Hosting door Studio Projectie