Zo vrij als een vogel (deel 2)

We zijn doorgaans geen vogel….Maar het zien van vliegende, dartelende vogels roept een prettig gevoel bij ons op. En wellicht, met een beetje fantasie en verbeeldingskracht, kunnen we ons voorstellen hoe dat zou zijn om ook zo sierlijk en schijnbaar vrij door de lucht te zweven en er zo, zeg maar, zelfs van ’dat voorstellen’ van te genieten.

Er zijn in de yoga een aantal oefeningen die bedoeld zijn om de lichtheid en zachtheid van het ‘in de lucht zijn’ te kunnen ervaren. In het vorige blokje gaf ik daar een voorbeeld van en in de les van deze week waren ook oefeningen opgenomen om als het ware je fysieke grenzen te laten vervagen. We werken met ademenergie die begeleid wordt met vriendelijke aandacht van onszelf. Daardoor kunnen we ons lichaam als een lichte deinende ruimte gevuld met onze energie ervaren. Een van de vele ervaringen die we met ons lichaam kunnen hebben. Passend bij de sfeer en energie van het tweede chakra

Lichtheid

Eén van de kernmotivaties binnen mijn werk is het onderzoeken hoe we zelf een zekere lichtheid kunnen brengen in het dagelijks leven, ook als we veel verplichtingen hebben, zorgen, twijfels, of beperkingen vanwege ziekte, ouderdom of andere redenen, Daartoe staan ons verschillende mogelijkheden ter beschikking; ook bij eventuele fysieke beperkingen. Een voorbeeld daarvan is de acceptatie-oefening:

  • Leg een tennisbal onder de bil, in het spierweefsel. Leg hem zo dat het een onplezierig gevoel geeft; als iets waar je last van hebt.
  • Adem richting de bal van daaruit recht omlaag uit, in de grond. Dit helpt om het ongemak van de aanwezigheid van de bal te accepteren.
  • Ga door met ademen naar die plek. De bal zal niet zachter worden; jouw spieren kunnen dat wel. Geef je er meer aan over. Let hierbij ook op de rest van je lichaam. Je kunt de neiging hebben om hier en daar zo aan te spannen dat je minder zwaar op de bal ligt of om je voorhoofd te fronsen of je kiezen op elkaar te zetten. Deze instinctieve reactie kun je langzaamaan loslaten. Je hebt meer mogelijkheden dan je instinct tot verzet.
  • Verwelkom de bal, accepteer hem helemaal, laat je bil steeds zachter worden.
  • Laat voor je gevoel je huid om de bal heen zakken, zodat je deze opneemt in je lichaam.
  • Haal de bal weg en voel wat er gebeurd is.

Onderzoek of de keuze om de bal te accepteren in plaats van je te verzetten tot ontspanning leidt. Zou dat ook met andere stoorzenders in je leven het geval zijn? (Om misverstanden te voorkomen, wacht niet om een deskundige te raadplegen als je wat langer pijn hebt of je lichaam je vertelt dat er iets niet klopt)

 Niets zweverigs

Ik weet dat er nog steeds mensen zijn die yoga vooral iets zweverigs vinden. Oefenen om lichtheid en ruimte te ervaren is bijvoorbeeld niet iets zweverigs. Als je yoga doet weet je maar al te goed hoe we voortdurend met tegenstellingen te maken hebben. Bijvoorbeeld tussen:

spanning – ontspanning

hardheid – zachtheid

zwaarte – lichtheid.

En natuurlijk gaat het steeds weer om het zoeken van het een juist evenwicht. Zonder de juiste contra-spanning is er geen op zichzelf staande lichtheid en zachtheid mogelijk. Die juiste spanning kun je ontwikkelen als je ervaart welke dieperliggende spieren je daarvoor moet activeren.

Zeker zo belangrijk is te ontdekken hoe je voeten, knieën, bekkengewrichten, wervelkolom of nek te veel belast kunnen worden of zijn en welke minder goede gewoontes en ideeën je belemmeren optimaal gezond te bewegen.

Ik wil jullie herinneren aan de andere oefening met de tennisbal uit een eerder blogje voor voetzool en de ‘sinus tarsi’ Daardoor wordt je gehele hieloppervlak bijvoorbeeld breder ervaarbaar. Je voet kun je zorgvuldiger afwikkelen om zo soepel te lopen. Ook je tenen. Je kunt je tegelijkertijd bij het lopen voorstellen dat de grond, bij wijze van spreken, je voet tegemoet komt en hem ‘opvangt’.

Onze voeten zijn het levende en voelende fundament van ons lichaam. Meer dan zevenduizend zenuwuiteinden helpen je voeten daarbij en dat in nauwe samenwerking met vele sensoren in het enkelgewricht. Samen zijn ze essentieel voor ons vermogen tot het vinden en handhaven van ons evenwicht?

Nog een oefening: opstaan

Opstaan vanuit een zithouding op de stoel. Neem een gezonde zithouding aan. Ontspannen rechtop, hielen onder de knieën. Plaats je voeten inclusief je tenen goed aan de grond. Neem de ondergrond stevig in je op met behulp van je voetzolen. Buig vanuit je liezen naar voren alsof je iets van de grond gaat pakken. Stel je dan bijvoorbeeld voor dat de ondergrond van zand is en dat je er een hele precieze afdruk van de voeten in wilt maken. Terwijl je duwt zal je hoofd omhoog bewegen. Je kunt het enkele keren herhalen om te ervaren hoe de kracht die je uitoefent een opwaartse beweging van je hart en je hoofd veroorzaakt. Een combinatie van een neerwaartse en opwaartse beweging, van contact met de aarde én ervaring van de ruimte!

Voer de oefening nog een keer uit. Probeer via je voerzolen de ondergrond waar te nemen alsof het een levend iets is. Je duwt je voeten tegen de grond aan en de knieën zullen zich strekken. Het klinkt makkelijk maar je bent waarschijnlijk gewend om je dijbeen-spieren aan te spannen of je rugspieren en daarbij je romp naar voren te scharnieren. Het kan ook anders maar vraagt waarschijnlijk wel wat oefenen…en vooral loslaten hoe je gewend bent om op te komen.

Laat het hogere zweven en vliegen maar aan de vogels over, geniet ervan.

Prettige Paasdagen!

Jenneke

 

Hosting door Studio Projectie