OOG VOOR KLEINE MOOIE DINGEN

Marc groet ‘s morgens de dingen

Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
en
dag visserke-vis met de pet
pet en pijp
van het visserke-vis
goeiendag

DAA-AG vis
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn

Paul van Ostayen

In het blog van september gaat het over het ontwikkelen van ‘geestelijke spieren’ en in dat van oktober gaat over het activeren van fysieke spieren, nl. de zaagspieren en monnikskapspier. Beide spieren  zijn sterk verbonden met het hart en het hartgebied. De bovenste zaagspieren zijn bedoeld om je hart en borstgebied te ondersteunen en te verruimen en de monnikskapspier om de rug te verbreden. De mildheid-meditatie (Meditatie van liefdevolle vriendelijkheid ) helpt je, kwaliteiten die horen bij compassie te ontwikkelen, en dat kan niet zonder de kwaliteiten die we aan het energetisch hart toeschrijven: onvoorwaardelijke liefde, warmte, zachtheid, openheid en acceptatie .

We bezitten allemaal compassiekwaliteiten, zoals mildheid, zorgzaamheid, medeleven en medevreugde. Bovenal willen we, als we dat zouden kunnen,  waarschijnlijk allemaal pijn, stress, en ander leed verminderen. Wie is er niet gebaat bij wat meer luchtigheid? Toch heb ik in alle jaren dat ik met mensen werk, gezien hoe moeilijk het is om juist deze kwaliteiten in te zetten voor ons eigen welzijn. En in deze competitieve wereld met ik weet niet hoeveel prikkels is het geen overbodige luxe om meer zorgzaamheid met onszelf om te gaan en stil te staan bij wat werkelijk nodig is.

De meditatie die ook in de compassie-beoefening gebruikt wordt (en die ik voor het gemak wens & gun-meditatie noem), wordt in het Boeddhisme beoefend met een viertal basiswensen. Maar we kunnen ook zelf wensen formuleren.

De vier basiswensen hoor je in de ingesproken meditatie . Een wens die ik in geen enkele traditie ben tegengekomen maar die voor mij heel belangrijk is luidt:

“Moge ik altijd de mogelijkheid hebben om de schoonheid van het leven te zien en ervan te genieten”.

 

Ja, het zijn ‘kleine’ dingen, maar hoe prachtig is een mooie paddenstoel, rood met witte stippen?  Een veer die op je pad ligt? Een indrukwekkend boom die zomaar je blik trekt. Een kind dat ontdekt dat het kan lopen en glundert. Een mooi moment…..

In de automatische piloot bezig zijn werkt tegen, druk bezig zijn in het hoofd of druk bezet zijn, helpt ook niet. Het enige wat we nodig hebben is een open blik.

Vriendelijkheid is makkelijker te ervaren als we aandacht geven aan het positieve in het leven. Daar hoort zeker ook schoonheid bij.

Soms – ik ken het ook -zie je iets  maar eigenlijk ook niet. Je neemt  notitie van iets in plaats van waar te nemen en je bewust te zijn van wat er waar te nemen is. Doordat ik weer meer  teken naar de natuur, vallen mij weer veel meer dingen op. Nu is dat tekenen misschien niet voor iedereen weggelegd ,hoewel ik denk dat iedereen ook dat kan leren. Je kunt  jezelf wel  meer tijd gunnen om stil te staan bij wat er te zien is om je heen. Het vraagt echt niet veel tijd.

Schoonheid is voor mij van levensbelang.

Want stel je voor dat je je niet meer zou kunnen verwonderen of zou kunnen genieten van al dat moois dat de herfst ons biedt, in het bos, in het museum,  gewoon op straat of thuis op de fruitschaal.

Ik stuur mijn leerlingen een meditatieoefening: Luister ernaar om te oefenen om zowel gefocust te zijn als ook  compassiekwaliteiten te ontwikkelen.  Ik wens je toe dat je ook geniet van die ‘kleine’ dingen……..

Jenneke

 Met dank aan Mary Bond: ’In evenwicht, oefeningen voor een gezonde lichaamshouding’.

Hosting door Studio Projectie