Blogs

October ’18

ZONDER FOCUS IS JE GEEST ALS EEN STUURLOOS SCHIP
Tot nu toe had L. tijdens de meditatie op het moment dat hij opmerkte dat de aandacht van de adem naar het denken was gegaan, direct het denken losgelaten. Hij bracht de aandacht weer naar zijn focus: De adembeweging, het rijzen en dalen. Hij werd er rustig van en bleef gefocust.
Toen de instructie veranderde en gevraagd werd om de focus bij het denken en het denkproces te houden, was zijn verbazing en verwondering in de nabespreking nog op zijn gezicht te lezen.
“Ik zag dat gedachten een soort flarden zijn…die ik kon volgen”. L. was zich bewust geworden van het denken en verbaasd dat hij daar de aandacht op gericht kon houden. Het wordt voor L. nog interessanter als hij vanuit het ruime bewustzijn ook de focus naar de inhoud van het denken kan brengen en daar bewust bij kan zijn. Waarom zou dat interessanter en zinvoller zijn?

Lees meer

September 2018

“IK BEN BANG DAT IK GA HUILEN IN DE LES “
Ik werd een paar weken geleden opgebeld door een yoga-leerling. Olga, (niet haar echte naam) twijfelde of ze wel weer moest gaan beginnen met yoga. Ik wist dat er nogal wat op haar bordje terecht was gekomen. Ze had veel zorg moeten verlenen naast al haar ‘gewone’ werkzaamheden en dat had de nodige stress en druk opgeleverd. Heel begrijpelijk. Ze vertelde toen ook dat ze na een yogales altijd heel goed sliep, de les altijd heel prettig vond en de volgende dag regelmatig rugklachten had.

Lees meer

Juli 2018

HET MEEST BEWEEGLIJKE, DELICATE EN COMPLEXE GEWRICHT
AANDACHT VOOR DE SCHOUDERGORDEL

We hebben de afgelopen tijd veel oefeningen gedaan voor de schouders.
Ik geef jullie graag wat achtergrondinformatie.

Lees meer

Mei/Juni ’18

DE NEUS EN NEUSOEFENINGEN

Door alle prachtige geurende bloemen in de tuin bij het Koetshuis kon ik de leerlingen ook in de les de geur van de rozen en jasmijn laten ruiken. Bij bijna iedereen verscheen een glimlach. In de yogales buiten kwamen ook allerlei geuren langs. Dat is overal het geval, ook in de stad: de lindebloesem, de liguster, de vlier…. Maar er is meer te vertellen over de neus.…

Lees meer

April ’18

ZOMERZON IN DE LENTE
Zaterdagochtend 21 april mindfulness yoga en meditatie.

Stapmeditatie
Na de ontvangst met thee buiten aan de grote tafel nodigde het prachtige weer en het overweldigende groen ons uit voor een ‘stapmeditatie’. Deze oefening biedt een super mogelijkheid om te aarden en je te verbinden met jezelf en met het ‘buiten zijn’. Als je loopt ben je meestal ergens op weg naar toe, met een doel. Nu niet. Je ervaart heel bewust, hoe je voet omhoog komt en weer neerdaalt. De andere voet komt op en daalt weer neer. Door deze zinnetjes zachtjes uit te spreken als je dit ervaart, blijf je heel bewust erbij.

Lees meer

Maart 2018

FLEXIBEL EN GOED GEAARD HET VOORJAAR TEGEMOET!

Vanaf januari tot aan de voorjaarsvakantie hebben we vooral oefeningen gedaan die gericht waren op het versterken en flexibel houden van onze basis en van de wervelkolom. Dat deden we d.m.v. torsies. De leerlingen hebben de verschillende torsies ook thuis kunnen oefenen met behulp van de ingesproken instructies.
De komende weken gaan we verder met prana-oefeningen: Bewustzijnsoefeningen met de ademenergie. Ook staan oefeningen om het innerlijk korset te versterken centraal. Dat is ondersteunend bij het ‘jezelf oprichten'.

Lees meer

Januari 2018

MERIDIANEN: ENERGIEBANEN IN HET LICHAAM
De yogabeoefenaar kan door meer inzicht in de werking van de energie en van de energiebanen de oefeningen verdiepen en er geestelijk en lichamelijk voordeel mee doen. Daarom besteed ik in deze blog aandacht aan de meridianen, de energiebanen in het lichaam en geef ik een oefening voor de lage buikademhaling.

Foto: Jenneke. “Wat een ruimte en dan z'n enorme wolk. En die gaat ook weer op in de ruimte”

Lees meer

Herfst ’17

IEDERE DAG TIJD VOOR EEN MINI-VAKANTIE, WAARDOOR JE LICHAAM EN GEEST RUST KRIJGEN

Dit blog bestaat vooral uit een ingesproken oefening. Ze is afkomstig uit de cursus die ik momenteel geef: ‘Compassie &Kunst' Met daarin inspiratie uit de beeldende kunsten ; veel compassie-mindfulness-yoga beoefening en theorie over compassie.

Lees meer

Juli 2017

IEDERE AFSLUTING KAN IETS NIEUWS BRENGEN
Aan eind van het seizoen hebben we de laatste yogales buiten beoefend. Gewoon op de blote voeten of op lage schoenen. Soms gebeurt een klein wonder door hoe de les zich ontvouwt. Vaak omdat ik juist niet heb voorbereid ….

Lees meer

Mei 2017

VERWONDERD
Op de laatste zondag van mei was de tweede ‘Vroege vogels en yoga’ van de deze maand. Het begint al goed met een concertje door de ‘huismerel’ vanuit zijn boom bij de ingang van het Yogacentrum.

Lees meer

April 2017

ONTVOUWEN
Een lenteoefening voor het ervaren van ruimte en lichtheid.
Oefening voor het hartgebied, de schouders, de nek en het hoofd

Lees meer

Maart 2017

Inzichtyoga
• Stil staan, of actie. Of allebei?
Hatha yoga
• Stil staan als een REIGER… rechtop en mooi lang. Zichtbaar, je mag gezien worden.
• Stevig staan, als een berg, dan in beweging komen.

Lees meer

Januari 2017 blog 2

Bhagavad Gita, het klassieke boek over yoga en bezinning. Een universele tekst over zingeving. De Bhagavad Gita is een deel van de Mahabharata, een reusachtig epos dat in het begin van onze jaartelling is opgeschreven.

Lees meer

Januari 2017 blog 1

Hatha Yoga: halve kaars
Inzicht-yoga: Jogchem Dijkstra (1942- 2016) : wegbereider

Lees meer

Okt./Nov. 2016

Hatha yoga: Egyptische zonnegroet; Staande driehoek.
Inzichtyoga: De 7 'takken van Patangali'; Astija of eerlijk zijn; Aparigraha of edelmoedig zijn

Lees meer

Juni/juli 2016

Hatha yoga: Basisoefeningen; Stevig staan; Bekkenbodem activeren.
Inzicht yoga: Yoga sutra’s van Patangali; Gelijk moedig zijn; Rutger Kopland: Tijd

Lees meer

mei 2016

Hatha yoga: Bekkenbodem liggend activeren; Diepe bekkenbodemlaag; stevig opgericht zitten; Staande driehoek.
Inzicht yoga: Aandacht en compassie voor beperkingen; Een vriendelijke open houding naar jezelf

Lees meer

Hosting door Studio Projectie