Een nieuw begin 

 

 

 

De moeder van alle houdingen; Viparita/halve kaarshouding.

 De omgekeerde houding wordt de moeder van alle asana’s genoemd.Als een moeder zorgt zij voor het evenwicht en het geluk van haar familie, alle onderdelen van het lichaam.

Men zegt dat de mens oud wordt als hij op zijn voeten staat, maar “verjongd wordt” in de halve kaars.Alle organen, klieren, bloedvaten, het hele lichaam profiteren ervan.

Al doende voelt men dat het hart tot rust komt; de druk in de bloedvaten vermindert en ze herstellen zich. Het hormonale evenwicht wordt hersteld en de weerstand tegen ziekten vergroot.

 

 Voorbereiding op de Niralamba-Sarvangasana/ hele kaars.

Uitvoering

  1. Ga op de rug liggen, handpalmen tegen de grond, armen los langs het lichaam.
  2. Adem richting bekken en laat daar ook de aandacht naar toe gaan.
  3. Buig een voor een de knieën (tussenstapje) en vervolgens de benen gestrekt omhoog.
  4. Duw dan de handpalmen tegen de grond, zwaai de benen schuin omhoog tot de voeten boven het hoofd staan; laat je bekken ook opkomen. Zet de handen onder de grote beenderen van het bekken. Het bekken rust in de handen; de bovenarmen blijven op de grond en de ellebogen schuif je zo dicht mogelijk naar het lichaam en naar elkaar toe.
  5. Zorg dat het bekken in de handen rust en het volle lichaamsgewicht op de armen rust.
  6. Adem diep en rustig. Observeer het welven van de buikwand, daarna ervaar je dit rijzen en dalen. Ervaar ook de sensaties in de benen; het bloed dat naar beneden stroomt.
  7. Blijf eerst 2, 3, 4, 5 minuten in deze houding. Later misschien 10 minuten?

Uit de houding

  1. Buig de knieën richting voorhoofd; til het hoofd een klein stukje op; kom wervel voor wervel terug, voeten op de grond.
  2. Hoofd terug leggen en benen naar beneden weg laten glijden.
  3. Met aandacht aanwezig voor het ervaren van het hele lichaam liggend op de rug. (savasana)

Alternatief

Mocht je moeite hebben met het optillen van het bekken dan kun je een dik meditatiekussen onder het bekken leggen. Voeten boven het hoofd.

Jogchem Dijkstra (1942- 2016) : wegbereider

Een Friese inspirerende leraar, waar ik steeds weer bij terugkom uit respect voor zijn wegbereiderrol, studeerde wis- en natuurkunde, theologie en vanaf 1960 yoga. Hij heeft twee standaardwerken over yoga geschreven. Bovenstaande oefening heb ik uit zijn boek ‘Hatha Yoga werkboek’ (1978).  Het is een boek waarin vooral het doen (Hatha) van yoga centraal staat.

Een ander standaardwerk van hem is ‘Zien door yoga, een vertaling en commentaar op ‘De yoga sutra’s van Patanjali’. Hij schreef het samen met Salvatore Cantore. Dit boek gaat over wat yoga is en waar het voor dient; over ‘Inzicht-yoga’. De 195 sutra’s kun je het beste zien als wegwijzers in de vorm van beknopte stukjes tekst. Ze geven inspiratie om je eigen weg te vinden, je eigen ontdekkingen en ervaringen op te doen via meditatie en stilte. Zodat je van daaruit ontdekt wie je werkelijk bent. Een weg naar steeds meer vrijheid in mogen zijn wie je bedoeld bent te zijn.  Los  komen van het ego en de daarbij behorende overtuigingen, verlangens en conditioneringen, naar steeds meer vrijheid en eenheid.

Sutra 1. En NU yoga (discipline).

Er wordt van de leerling gevraagd zich over te geven aan yoga en het denken, andere overtuigingen en leringen los te laten. Vergeet het verleden en open je voor nieuwe ervaringen. Naast loslaten vraagt yoga discipline; zowel voor Hatha als Inzicht-yoga.

Yoga is geen tovermiddel! Dwing jezelf nooit iets te doen wat niet goed voelt. Leer op je eigen observaties in jouw lichaam te vertrouwen.

Liefs Jenneke

Hosting door Studio Projectie