De meridianen

In de klassieke yogaleer wordt een ‘Nadi’ beschreven als een kanaal voor prana, of levensenergie. De energie in het lichaam volgt evenals de bloedsomloop, kanalen ; meridianen. Ze bevinden zich aan beide zijden van het lichaam en vormen een dicht netwerk dat door het hele lichaam loopt. Op dit netwerk liggen de accupunctuur-punten en elk punt staat in contact met een orgaan en heeft een bepaalde functie. De energiestroom beweegt zich als een soort golf door de meridianen en circuleert in een gesloten circuit. Ze gaat van oerkracht ‘ying’ (vrouwelijke energie) naar oerkracht ‘yang’ (mannelijke energie). Ze stroomt van boven naar beneden en van beneden naar boven en hoort in evenwicht te zijn.

Tijdens het uitvoeren van lichaams- en ademoefeningen wordt het energiesysteem geactiveerd en geharmoniseerd door rekking en door druk op de verschillende punten in het lichaam.

Daarbij zijn vooral de volgende punten van belang: het bekken; de wervelkolom en het middenrif. In deze gebieden kan zowel stagnatie in de energie als fysieke stagnatie ontstaan, in bijv. de voeten, schouders, enkels, ellebogen, knieën, polsen en handen. Daarom doen we geregeld oefeningen met de gewrichten.

Energieblokkades manifesteren zich vaak als spier- of gewrichtspijn. Deze verminderen vaak na bewegen, massage of een warme douche.

Een buikademhaling

Door deze adem- oefening, maar ook door andere buik-ademoefeningen die we in de les hebben gedaan, worden de energiebanen van de meridianen die door het bekken lopen, geactiveerd en geharmoniseerd.

  • Zet je vingertoppen ongeveer twee cm. in het midden boven de schaamboog.
  • Probeer nu om onder de vingertoppen de buikspieren iets aan te spannen. Als het goed is, gaan de spieren onder je vingertoppen naar binnen.
  • Koppel de oefening aan de uitademing en om weer in te ademen, laat je de spieren los en stroomt de adem weer in.

Deze oefening vraagt nogal wat geduld, maar naast alle andere effecten, hebben vooral de darmen er profijt van. Dus drie maal per dag, voor de rest van je leven?

Deze oefening en het verlengen van de uitademing krijgt in de maand januari extra aandacht.

Jenneke

Hosting door Studio Projectie