Yoga oefeningen

Bergmeditatie

 

De berg is stabiel en

onlosmakelijk verbonden met de aarde.

Ondanks de voortdurende veranderingen

op de hellingen en de top

blijft de berg een berg

 

Luister naar een voorbeeld van de vele meditaties die Jenneke van Doorn geeft in haar yoga-lessen en mindfulness-trainingen

PSOAS

Een eenvoudige oefening voor de psoas

  • je ligt met opgetrokken knieën; met ontspannen bovenbenen; en het heiligbeen ligt op de grond
  • maak je lang tussen staart en kroonpunt en leg je armen ontspannen naast je lichaam
  • maak eerst je onderrug een klein beetje hol
  • til daarna je linker knie 5 à 10 cm. op (recht omhoog)
  • strek daarna het been vanuit je lies tot in je tenen weg; 10 cm boven de grond (niet te hoog!)
  • leg daarna het been ontspannen neer
  • maak onderrug hol en vlij heilig been weer tegen de grond.

Doe dat 5 à 6 keer en merk verschil op met gestrekte been.
Doe daarna de oefening met het rechterbeen.

 

Toelichting

De grote en kleine psoas maken onderdeel uit van een spiergroep samen met de illiopsoas, de heupbeenspier en de darmkamspier. Deze spieren maken het mogelijk

  • dat de heupen buigen;
  • dat de romp buigt;
  • dat de romp uit liggende houding kan opkomen
  • en dat het lopen door de romp (en niet door de benen) kan worden geïnitieerd. De psoas reageert op verschuivingen in de zwaartekracht in de romp (centrum) en de benen volgen. Lopen is eigenlijk je laten vallen (waardoor de psoas ontspant) en je weer laten opvangen.
    De spieren zijn bedoeld om de botstructuur te bewegen; niet om hen te dragen.

De psoas en de middenrifspier ontmoeten elkaar bij de zonnevlecht (rond de navel), het centrum van de persoonlijke kracht en van de controle van onze gevoelens.
De nieren liggen tegen de psoas aan. De blaas, de ingewanden en de reproductieorganen liggen vóór de psoas.

De psoas fungeert als een contragewicht voor de buikspieren: tussen de buik en de rug en tussen de voor- en achterkant. De psoas fungeert als een pomp en stimuleert dat bepaalde vloeistoffen in en uit de cellen vloeien.

 

Zie ook enkele blogs voor meer oefeningen, zoals voor bekkenbodem

 

Hosting door Studio Projectie