Wat kun je verwachten in de yogales?

&

Reacties van leerlingen

Meditatieve Hatha yoga ( les van 90 minuten)

In de meditatieve hatha yoga ervaar je zelf hoe aandacht, respect en adem-energie, in combinatie met de juiste oefeningen voor je lichaam, heilzaam doorwerken. Juist ook als je gestrest, fysiek beperkt of moe bent!  Het is een weldaad voor lichaam en geest waardoor je energiek en ontspannen de draad weer op kunt pakken.

Deze les kun je kiezen als je behoefte hebt aan aan:

  • Vriendelijke aandacht en verbinding met je hele lichaam?
  • Kracht en ondersteuning van de juiste spiergroepen?
  • Zachtheid en loslaten van overbodige spanning?
  • Adem-energie leren ervaren als een bron van energie, heling en kracht?
  • Gronden: de beide voeten stevig op de grond en
  • Gronden d.m.v. de juiste spanning in de bekkenbodemspieren?
  • Anders omgaan met stress en pijn?
  • Lichtheid, ruimte en openheid ervaren?
  • Respect hebben voor je beperkingen en toch flexibel blijven?
  • Met Energie en aandacht voor klieren, organen en gewrichten
  • Je bewust zijn dat je meer bent dan een ego met een fysiek lichaam?
  • Samen in stilte en diepe ontspanning genieten?

In deze lessen oefen je met

  • Asana’s en andere lichaamsgerichte oefeningen.
  • Chakra yoga
  • Visualisaties en meditaties
  • Kennis over de filosofie en kern van yoga

Mindfulness en Hatha yoga (les van 2 uur en 15 minuten)

Deze lessen helpen het piekeren verminderen. Niet alleen ontspant je fysieke lichaam, maar   ook leer je vastgeroeste, ongunstige denkpatronen te herkennen en los te laten. Dat voorkomt dat de spanning in je leven te veel oploopt, en helpt je wellicht andere keuzes te maken. Zo kun je blijven genieten, en ben je minder gevoelig voor stress. Je algehele welzijn verbetert structureel.

Heb je behoefte aan

  • Inzicht en zelfkennis bij stress en pijn (ook heftige emoties)?
  • Ontspannen met stress om kunnen gaan?
  • Loslaten van overtuigingen en denkpatronen die je beperken en stress opleveren?
  • De juiste spieren versterken om het fysieke lichaam te ondersteunen?
  • Concentratieoefeningen en meditaties om beter te focussen en alert te zijn?
  • Aandacht leren ‘richten’ en loskomen van het denken?
  • Ervaren hoe het denken doorwerkt in je lichaam?
  • Ervaren hoe weerstand je belemmert?
  • Ervaren hoe acceptatie heilzaam doorwerkt?
  • Rust ervaren in je hoofd en in je lichaam door ademoefeningen (prana)?

Onder meditatie wordt in de yoga traditie verstaan: Met open aandacht, soms met een hulpmiddel ’luisteren’.

Inzichtmeditatie betekent onderzoeken wie je bent…….je lichaam, je geest, emoties en dat onnoembare ruime bewustzijn….je bent dus niet alleen je ego…….

Mindfulness betekent, bewust hier en nu aanwezig zijn met wat er is, zonder iets te willen veranderen, zonder te oordelen. Gewoon zijn met wat er is, geduldig, zonder je om het resultaat te bekommeren.

Jenneke 

Zie ook Achtergronden van yoga: de kern en enkele aspecten

Bekijk en luister naar enkele oefeningen

Reacties van leerlingen

“Deze yogales is voor mij het anker van de week"

“Tien jaar heb ik van je lessen mogen genieten. De grenzen van mijn lichaam leren kennen; eerbied ontwikkeld voor de mogelijkheden en beperkingen. Maar ook de ontwikkeling in jouw proces ervaren; aandacht voor je leerlingen; het vuur waarmee je ons aanspoort om goed voor dat lichaam te zorgen. Als ik maandagavond zo om heen kijk, dan weet ik hoe groot het geschenk is dat jij ons geeft, met heel je hart met je overtuiging”.

“Ik ben alweer onder de indruk van de schijnbaar eenvoudige, maar door jou wel bedachte balans tussen de verschillende oefeningen. Dat vind ik knap èn ik geniet er enorm van.”

“Veel dank voor de liefdevolle aandacht die je altijd voor ons had. Jouw ‘eigenwijze’ authentieke begeleiding is en blijft waardevol voor ons.”

"Op dit moment staat de fysio met oefeningen even bovenaan mijn to do list. Binnenkort ga ik weer voorzichtig starten met mijn werk. Ondertussen heb ik baat bij wat ik van jou geleerd heb: soepel houden van schouders en rug, ademhaling laag in de buik houden, polsen draaien, letten op de signalen die mijn lichaam geeft. Ik ben zó ontzettend blij met de yoga!"

"Ik heb echt veel aan de yoga gehad tijdens mijn herstel; het klein gebruiken van schouder, pols en hand hebben enorm goed geholpen. Alles zit goed los, veel mensen met een gebroken elleboog krijgen juist van die dingen veel last. Verder is het opzoeken van mijn grenzen, met tegelijkertijd het in acht nemen daarvan, iets wat ik bij de yoga geleerd heb en wat mij ver gebracht heeft."

" In eerste weken vond ik de lessen traag verlopen, de laatste weken vliegt de tijd en is 1 1/2 uur snel voorbij. Als man heb ik moeten wennen aan de feminiene aandacht voor je lijf, precies leren ontdekken en voelen van spieren, houding e.d. Bewust worden en zijn van je lijf, dat heb ik ervaren in zenmeditatie en in sport. Jouw yogalessen voegen daar een nieuwe dimensie aan toe: vanuit aandacht je lichaam meer als tempel leren ervaren en koesteren. Yoga en mediteren, hoe op elkaar af te stemmen c.q. te integreren. Dat is een onderwerp dat ik wil verkennen en waar jij vanuit je ervaring inzichten wilt delen. Misschien om aandacht aan te geven in lessen of misschien op een andere manier ervaringen te delen.
Dank voor je heldere educatie en begeleiding in de lessen".

Hosting door Studio Projectie