Wat kun je verwachten in de yogales ?

Yoga begint met loslaten, met stil worden. Geef aandacht, wees verwonderd. Sta jezelf toe te mogen zijn wie je nú bent; te mogen zijn met wat je nú ervaart; te mogen zijn wat je nú kunt.

Met hart en ziel aandacht voor lichaam en geest: yoga is méér dan ontspannen. Je kunt het presteren nu loslaten.

Je hoeft nergens aan te voldoen

je bent zo mooi, anders als ik

natuurlijk niet meer of minder maar

zo mooi anders

ik zou je nooit anders dan anders willen

(Hans Andreus)

 Meditatieve Hatha yoga ( les van 90 minuten)

De reguliere Hatha yoga neemt het lichaam als uitgangspunt. In mijn les hoeft je niet je best te doen. Je mag jezelf toestaan te zijn zoals je bent en te doen wat op dit moment mogelijk. De yoga die eigenlijk altijd al ‘yin yoga’,-zoals ze dat tegenwoordig noemen- ,  is geweest. En ook altijd al mindful.(of  aandachtgericht). In de loop van de jaren zijn mijn wel lessen subtieler geworden.

Het versterken van de skelet-dragende spieren is belangrijk. Ze liggen dieper in het lichaam. De bewegingen die je maakt om ze sterk en flexibel te houden zijn klein. Dat is in aanvang vaak moeilijk te voelen. Ze corrigeren je houding, geven ruimte, lengte en lichtheid. Het gaat o.a. om de bekkenbodem, de psoas, de verschillende buikspieren- en rugspieren en de krachtplek tussen de schouderbladen.

In de les is aandacht voor de gewrichten en bindweefsel. Daarnaast zijn er ook speciale oefeningen om flexibel te blijven. Zowel in de onderste, de middelste als de bovenste delen van de rug. Voorbeelden daarvan zijn torsies. Ook komen het hartgebied, schouders, nek, gelaat/hoofd vaak aan bod. Alle oefeningen worden begeleid door de ademenergie, die inademend verruimend werkt en uitademend verzachtend en ontspannend.

Ik volg door het seizoen heen het chakra-systeem zodat we steeds het accent op een ander deel van het lichaam brengen om daar de specifieke kwaliteiten en energie te leren kennen. Je komt weer in je lichaam, uit het hoofd, in het hier en nu, vrij van druk en tot weldadige rust. We nemen ruim de tijd om, met aandacht te volgen wat er te ervaren is vóór, tijdens en na de oefening. We leren de grenzen van het lichaam kennen, onze beperkingen en eventuele pijn accepteren en nieuwe mogelijkheden ontdekken. Er is altijd hoe klein dan ook een uitdaging. Deze yoga is dan ook voor iedereen geschikt.

Voorheen waren de lessen een kwartiertje korter. Ik ben blij nu wat meer tijd te hebben zodat de oefeningen dieper doorwerken en er meer tijd is  voor inzichtmeditaties en prana (adem-energetische ) oefeningen.

Je ontwikkelt in mijn les een milde respectvolle houding naar je lichaam. Die houding en ook veel superkleine oefeningetjes kun je meenemen naar het leven van alle dag. Je voorkomt dat de stress  te hoog oploopt en  leert bij spanning, pijn, en ander ongemak, anders reageren dan je gewend bent. Met erkenning en ontspanning.

Inzichtyoga en meditatie ( les van 2 uur en 15 minuten)

In deze les komen alle elementen uit de gewone les aan de orde. Daarnaast  komen we dichter bij de kern van yoga en bij compassie. Yoga is het stilleggen van de wervelingen teneinde thuis te komen bij het ‘je Zelf’. (hele korte versie van de eerste drie Sutra’s van Patangali)

Yoga beoogt meer dan het ervaren van je fysieke lichaam. Toch is en blijft dat wel het uitgangspunt  in mijn les. Het is belangrijk om goed voor het fysieke lichaam te zorgen ook als het ouder wordt of minder goed functioneert. Ieder lichaam is anders en als jij je lichaam goed leert kennen, kun je er goed voor zorgen. Je kunt het lichaam bovendien zien als een instrument om je te openen naar wat meer is dan het fysieke, het materiele. Het is belangrijk om een gezond ego te ontwikkelen maar er is meer. Het uitgangspunt om dit te ontdekken is het bewustzijn.(het universele gewaar zijn). Vanuit een ruimer perspectief kun je onderzoeken en inzicht krijgen in wie je bent.

Je leert gedachten en emoties kennen. Je krijgt inzicht in wat je drijft, hoe je met stress, irritaties, verlies, weerstand en andere ongemakken omgaat. Je leert erkennen, verzachten en ontspannen. Je leert loslaten wat voor jou overbodig en onwenselijk is om goed te kunnen functioneren. Je kunt je meer  bewust worden van alle schoonheid in het leven:   Van dierbaren, vrienden, natuur, kunst, muziek, stilte.

Je ontwikkelt meer vertrouwen in je eigen intuïtie om prioriteiten stellen. Ook voor diegene die anders zijn dan jij, kun je open blijven staan. Dan wordt yoga een pad dat je helpt  om zinvol ‘je weg te volgen’.

Ik geef deze lange les al jaren op zaterdag. Er worden openhartig ervaringen uitgewisseld, maar dat is niet verplicht en het is ook vaak lang stil. Daardoor ontstaat verbondenheid en is er een intieme warme veilige sfeer.

Hoe vaak heb ik niet gehoord….is de les nu al om?

Jenneke 

Zie ook Achtergronden van yoga: de kern en enkele aspecten

Bekijk en luister naar enkele oefeningen

Reacties van leerlingen

“Deze yogales is voor mij het anker van de week"

“Tien jaar heb ik van je lessen mogen genieten. De grenzen van mijn lichaam leren kennen; eerbied ontwikkeld voor de mogelijkheden en beperkingen. Maar ook de ontwikkeling in jouw proces ervaren; aandacht voor je leerlingen; het vuur waarmee je ons aanspoort om goed voor dat lichaam te zorgen. Als ik maandagavond zo om heen kijk, dan weet ik hoe groot het geschenk is dat jij ons geeft, met heel je hart met je overtuiging”.

“Ik ben alweer onder de indruk van de schijnbaar eenvoudige, maar door jou wel bedachte balans tussen de verschillende oefeningen. Dat vind ik knap èn ik geniet er enorm van.”

“Veel dank voor de liefdevolle aandacht die je altijd voor ons had. Jouw ‘eigenwijze’ authentieke begeleiding is en blijft waardevol voor ons.”

"Op dit moment staat de fysio met oefeningen even bovenaan mijn to do list. Binnenkort ga ik weer voorzichtig starten met mijn werk. Ondertussen heb ik baat bij wat ik van jou geleerd heb: soepel houden van schouders en rug, ademhaling laag in de buik houden, polsen draaien, letten op de signalen die mijn lichaam geeft. Ik ben zó ontzettend blij met de yoga!"

Hosting door Studio Projectie