Mindfulness

 

 

 

Heb je geduld te wachten

tot de modder zakt
en het water helder wordt?
Kun je in stilte verwijlen
tot de handeling vanuit zichzelf ontstaat?
– LAO TSE

Mindfulness betekent bewust met de aandacht aanwezig zijn, zonder oordelen.

Er zijn verschillende trainingsprogramma’s. De ‘Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is in 1976 opgezet door Jon Kabat-Zin. Hij is oprichter van de stressreductie-polikliniek van de Universiteit van Massachusetts. De aandachtstraining was oorspronkelijk bedoeld voor mensen met chronische pijnklachten. Tegenwoordig wordt de training aangeboden aan mensen met een scala van geestelijke en lichamelijke gezondheidsklachten. Inmiddels hebben meer dan 17.000 mensen deze training gevolgd. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan.De tweede vorm is de aandachtgerichte cognitieve therapie bij depressie (MBCT). Ze is gericht op terugvalpreventie bij depressie.

Beide trainingen zijn ook effectief gebleken voor wat betreft het leren omgaan met pijn, stress,vermoeidheid en burnout-verschijnselen. De in deze praktijk gegeven trainingen bestaan uit een combinatie van beide vormen. Afhankelijk van de deelnemers kunnen verschillende accenten worden gelegd.

 

Wat houdt de training in?

Je zult verwonderd zijn over wat je ontdekt bij de eerste stappen op het mindfulness-pad. Maar na eventjes blijkt gewoon stilzitten, nietsdoen en je daar bewust van zijn, toch veel van jezelf ‘bloot te leggen’. Dat kan confronterend zijn. We beginnen daarom met eenvoudige oefeningen die je aandacht vooral vestigen op je ademhaling (aandachtsoefeningen), op je lichaam (yoga) en op je dagelijkse bezigheden. Al doende ontdek je daarbij je vaste gedachtepatronen, emoties en hoe je daarop, meestal negatief, oordelend reageert (inzichtyoga en vipassana meditatie).

Het doel van de training is die gebruikelijke beoordeling geleidelijk te leren vervangen door een open, zorgzame, vriendelijke opmerkzaamheid. Om vanaf een afstandje te observeren naar wat er van binnen te ervaren is en dat te accepteren.

Het goede nieuws daarbij is dat je niet hoeft/moet veranderen; integendeel. Als je de oefeningen met de nodige inzet en discipline doet, ontdek je na een tijdje dat je ervoor kunt kiezen om los te laten wat je tegenwerkt om vrij te kunnen handelen. Je ontdekt daarbij dat er goede en waardevolle mogelijkheden in jezelf aanwezig zijn. Die kunnen je helpen om jezelf en het leven op een milde, zorgzame open manier tegemoet te treden. Ook bij stress en pijn. Dat geeft kracht, vertrouwen en rust. Het is een manier van leven die je na de training zelf verder kunt ontwikkelen.

 

Wat leer je door oefening van mindfulness?

Je traint je geest en ontwikkelt nieuwe mentale vaardigheden zodat je een houding aan kunt nemen van een onpartijdige getuige ten opzichte van je eigen ervaringen. Je leert:

  • Oplettend te zijn en de aandacht te richten.
  • Onder ogen te zien wat er is en hier met mildheid naar te kijken, wat het ook is.
  • De automatische piloot op te merken.
  • Gedachten als gedachten te zien (en niet als de waarheid).
  • Je ademstroom te volgen en zo in het hier en nu te blijven.
  • Je lichaam en spanningen op te merken en ruimte te creëren, zodat spanningen eventueel kunnen oplossen.
  • Grenzen te kennen en te bewaken.
  • Op een andere manier naar jezelf te kijken en naar de wereld om je heen.
  • Zelf verantwoordelijk te zijn voor je eigen ervaringen.
  • Vaker kwaliteiten als geduld, niet oordelen, niet streven naar resultaat, loslaten, humor, creativiteit en acceptatie te ervaren.
  • Meer te genieten en vrijheid te ervaren en vanuit je innerlijke wijsheid te reageren.
  • Je maakt een begin op weg naar meer rust en tevredenheid in je leven.

Hosting door Studio Projectie