Deze koninklijke prachtige vogel met sierlijke afhangende kuif en dolkachtige snavel staat stil en is geduldig. Ik kom hem vaak tegen in de Leidse Hout. Dat doet me aan een bekende tekst van Lao Tse denken……

Heb je geduld te wachten tot de modder zakt, het water helder wordt,

Kun je in stilte verwijlen, totdat de handeling uit zichzelf ontstaat?

Inspirerend blijft ook de Bhagavad Gita: de yoga van het doen, als het om dit thema gaat. We leren daaruit dat we er niet aan ontkomen om vanuit discipline te doen wat gedaan moet worden. Zin of geen zin. Weerstand van ‘ego’ wordt gevoeld en dus losgelaten?

We hebben niet altijd een wijs iemand bij de hand. Dus zoeken we de wijsheid toch in onszelf. Soms zal het een nodig zijn en soms het ander; Soms stilzitten en soms in actie komen.

Hoe weet je wat voor jouw welzijn het beste is? Daarvoor is wellicht ook even een moment van ‘stil staan’ nodig….soms wat langere tijd. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een stiltedag?

 

Oefening stil staan als een REIGER… rechtop en mooi lang. Zichtbaar, je mag gezien worden.

  • De stand van de voeten werkt mee bij goed opgericht staan. Voeten en knieën op heupbreedte. Het heupgewricht bevindt zich in het midden van de lies. Dus ongeveer een denkbeeldige voet tussen de voeten. Stand van de voeten in een hele lichte V vorm.
  • Leng tenen naar voren en hiel naar achter. Lang maken….
  • De knieën precies boven de enkels. Ze zijn licht gebogen, zodat er geen spanning op zit. Zo zijn de gewrichten ontlast en de spieren van voeten, benen en bekkenbodem kunnen zich gemakkelijk met elkaar verbinden.
  • Tenen staan breed (je kunt je voorstellen dat het zuignapjes zijn) je geeft zachte druk aan de denkbeeldige lijn tussen de bal van de voet achter de grote teen en het midden van de hiel. 
  • Draai de binnenkant van de bovenbeenspieren ietsje naar buiten. Dat brengt je knieën in hun oorspronkelijke positie. De holte van je voet komt ietsje op en je staat meer op de buitenranden van je voet. (Voel ook eens de doorwerking naar boven en naar beneden als je de knieschijven optilt.
  • Activeer de bekkenbodem zacht (Zitbeentjes zacht naar elkaar toeschuiven), navel zacht naar de wervelkolom.
  • Leng vanuit het midden van de rug ‘staartje’ naar beneden en kroonpuntje omhoog.
  • Kin, evenwijdig met de grond, via de bovenste rand van de oren weglengen. Nek en hoofd in het verlengde van de wervelkolom!
  • Schouders ‘zetten’ door de kop van de arm even op te tillen uit de kom, een kwartslag naar achteren te draaien en de schouderbladen te vlakken tegen de ribben aan. Laat de ellebogen zwaar hangen.
  • Maak de schouders breed door de sleutelbeenderen naar opzij te lengen. Til je borstbeen ietsje op. niet naar voren.(krachtplek tussen de schouderbladen is nu ook geactiveerd).

Nu kun je gaan bewegen, heel flexibel zonder dat je voeten los komen. Heerlijk. Stevig en toch licht en lang!

 

Behoefte aan nog krachtiger staan? Wortels laten groeien: Staan als een berg.

  • Sta met je voeten parallel en op heupbreedte. Tijdens de uitademing breng je je gewicht op je linkerbeen.
  • Zak daarbij iets door de knieën. Stel je voor dat je adem door het been naar de voetzool, stroomt en dan door het midden van de voet de grond in. Het is alsof hier een wortel groeit die met iedere uitademing dieper de aarde in gaat.
  • Tijdens de inademing duw je de voet tegen de grond, de grond duwt terug, en die kracht voel je door je been omhoog stromen en zo kom je weer omhoog en terug in het midden.
  • Bij de volgende uitademing breng je je gewicht op je rechterbeen en laat je ook onder deze voet een wortel groeien.

Je kunt deze oefening ondersteunen met een gebaar van de handen:

  • In de uitgangshouding zijn de onderarmen gebogen en ter hoogte van de taille, de handpalmen wijzen naar de grond.
  • Als je je gewicht op één been brengt, geleiden je handen de energiestroom naar beneden tot je armen gestrekt zijn; de romp blijft daarbij rechtop. Beide handen en de belaste voet richten hun aandacht naar de grond.
  • Tijdens de inademing komen de onderarmen weer iets omhoog met de handpalmen naar boven. De handen maken dus een scheppende beweging bij het inademen en een duwende bij het uitademen.
  • Let er bij de beweging op dat je hoofd rechtop blijft. Vaak heeft men de neiging om, als de aandacht intensief naar de voeten gaat, ook het hoofd te laten zakken. Houd bij de oefening een gezonde spanning in het hele lichaam aan. Stel je voor dat je hangt als een marionet. Je voelt de marionettendraad vanuit je kruin naar boven en tegelijkertijd voel je je voeten die geaard zijn.
  • Ga na de oefening nog even staan met je gewicht gelijk verdeeld over beide voeten. Voel de wortels waarmee je in de aarde verankerd bent.

Nu kun je gaan bewegen, heel flexibel zonder dat je voeten los komen. Heerlijk. Stevig en toch licht en lang!

Jenneke, maart ‘17

Hosting door Studio Projectie