Flexibel en goed geaard het voorjaar tegemoet

Torsies

Torsies zorgen voor herstel van de spieren van de wervelkolom en corrigeren deformatie door eenzijdige belasting. De torsies houden de wervelkolom beweeglijk. Ze activeren de peristaltiek en het autonome zenuwstelsel. Ze openen het hartgebied door het loslaten van spanning in de borstkas en aan de voorzijde. Dat geeft ontspanning en is rustgevend. Het werkt positief door op de inwendige organen en het vergroot wellicht ook je zelfvertrouwen en vastberadenheid.

Energetisch werken de torsies door op de ‘Tou Mo’ (het midden van de buik; voorzijde lichaam) en blaasmeridiaan en vandaar verder in het hele energiepatroon. Ook long- en dikke darmmeridianen worden extra geactiveerd. Als je de torsies met de activering aan de voorkant van de bekkenbodem doet, werken ze door op alle band- en spieraanhechtingen in en rondom het bekken. Ze zullen in verschillende variaties terug blijven komen.

Prana

We gaan ook door met prana (levenskracht-) beoefening. We hebben al vaker ademoefeningen gedaan om de ademenergie dieper te laten instromen en het uitademen te lengen. We gaan deze oefeningen de komende tijd uitbreiden met aandacht voor een hoge en lage flank adembeweging, oefeningen voor de neus en aangezichtspieren en de Nadi Shuddi: Een speciale neus- en bewustzijnsoefening.

Lift up yourself!

In de winterperiode hebben we veel op de rug geoefend. Dat heeft als voordeel dat je makkelijker bewust kunt worden van wat je aan de voor- en achterkant van het lichaam ervaart. Zeker als het om bekken- en buikkracht gaat. Als je ligt, kun je het gevoel van overgave gemakkelijker toelaten en ook de schoudergordel makkelijker ontspannen. Buik- en bekkenkracht blijven belangrijk. Zeker als we meer zittende en staande oefeningen doen.

En dat doen we rustig en geleidelijk zodat ik mijn lessen kan blijven afstemmen op de mogelijkheden en behoeftes van de yogabeoefenaars. We gaan het innerlijk korset, de dieper liggende spieren, versterken. Want die helpen bij het opgericht zitten en staan. (I.p.v. ‘hangen’ in je lichaam )

Net zoals de planten nu tevoorschijn komen, kunnen we het lichaam oprichten, goed geaard blijven en ons verheffen….Lift up yourself

En als het kan, gaan we naar buiten…..

Jenneke

Hosting door Studio Projectie