Meditatieve Yoga

Aandacht voor fysieke lichaam

Aandacht voor het energetisch lichaam; adem, adem-energie, hormonen, en chakra’s

Aandacht voor de houding naar jezelf

De meditatieve hatha yoga geef ik graag in groepen, net zoals de compassie cursus. Ik werk graag met vaste groepen omdat dat de sfeer, rust en veiligheid zeer ten goed komt. Hier begin je met yoga aan een ontdekkingstocht. Hier leer je zelf ervaren wat goed voor jouw lichaam is. Er ontstaat zeker ook verbondenheid met de andere groepsleden. Ik leer cursisten, hun mogelijkheden en beperkingen kennen en pas soms ook de les aan ten behoeve van de deelnemers. De mindfulness beoefening is nu volledig geïntegreerd in mijn yogalessen. Ik geef geen reguliere mindfulness trainingentrainingen meer. Wel eventueel op verzoek.

Individuele begeleiding kan nodig zijn. Bij burn out, trauma verwerking, of vastgeroeste patronen die meer inzicht vragen om hun doorwerking te begrijpen en te veranderen.
Daarnaast is het ook verfrissend om af en toe workshops, lezingen of eenmalige activiteiten te organiseren voor iedereen die daar zin in heeft.

Data en tijden van de cursus

 * Zomerprogramma     – Losse yoga lessen op 22, 29 en 30 juli / 26 en 27 augustus (van 8.15 – 9.30 uur én van 20.15-21.30 uur)

Inschrijving mogelijk via de mail/site, 14 euro per les

Indien mogelijk zijn de yogalessen in de zomer buiten.

– Meditatie ochtend op 1 augustus (van 7.00 – 11.00 uur)

Inschrijving mogelijk via de mail/site, kosten: 25  euro.

 * Vanaf 29 augustus begint het najaars seizoen. In verband met de Corona regels zullen dan maximaal 7 personen per les kunnen deelnemen en zullen de lestijden anders zijn dan dit jaar. 

Lesgeld

Reguliere yoga lessen (15x): € 11,50 per les, totaal € 172,50

Lessen van 1,5 uur (15x): € 14,- per les, totaal € 210,-

Zaterdag-lessen van 1,5 uur (7x): €14 per les, totaal € 98,-

Wat kun je verwachten in de Meditatieve Yogales?

In de meditatieve hatha yoga ervaar je zelf hoe aandacht, respect en adem-energie, in combinatie met de juiste oefeningen voor je lichaam, heilzaam doorwerken. Juist ook als je gestrest, fysiek beperkt of moe bent! Het is een weldaad voor lichaam en geest waardoor je energiek en ontspannen de draad weer op kunt pakken.

Hatha yoga is alle yoga die het lichaam als ingang tot zelfinzicht neemt Meditatieve hatha yoga is een vloeiende rustige beoefening waarbij respect voor je grenzen en beperkingen maar ook een gezonde uitdaging om je lichaam goed te leren gebruiken hand in hand gaan.

Je lichaam wordt uitgenodigd te ontspannen, te herstellen, te versterken te veranderen waar nodig en mogelijk is. Het allerbelangrijkste is mijn wens om met deze yoga een bijdrage te kunnen leveren aan je dagelijks leven. Het leven wordt lichter, luchtiger en gezonder met de juiste houding naar je jezelf en het gebruik van je lichaam en de juiste spieren.

Een oudere cursist: “Ik pas de oefeningen toe in mijn dagelijks leven, op de fiets, met traplopen, bukken. Ik word sneller bewust van spanning in mijn schouders en weet nu hoe hier mee om te gaan”

Deze les kun je kiezen als je behoefte hebt aan:

  • Vriendelijke aandacht en verbinding met je hele lichaam?
  • Kracht en ondersteuning van de juiste spiergroepen?
  • Zachtheid en loslaten van overbodige spanning?
  • Adem-energie leren ervaren als een bron van energie, heling en kracht?
  • Gronden: de beide voeten stevig op de grond en
  • Gronden d.m.v. de juiste spanning in de bekkenbodemspieren?
  • Anders omgaan met stress en pijn?
  • Lichtheid, ruimte en openheid ervaren?
  • Respect hebben voor je beperkingen en toch flexibel blijven?
  • Met Energie en aandacht voor klieren, organen en gewrichten
  • Je bewust zijn dat je meer bent dan een ego met een fysiek lichaam?
  • Samen in stilte en diepe ontspanning genieten?

In deze lessen oefen je met:

  • Asana’s en andere lichaamsgerichte oefeningen.
  • Chakra yoga
  • Visualisatie en meditaties
  • Kennis over de filosofie en kern van yoga

Wat kun je verwachten in de Mindfulness en Hatha yogales?

Het verschil met de meditatieve hatha lessen is dat de les langer duurt en er meer meditaties uit de mindfulness en compassie beoefening aan bod komen. Daardoor helpen ze het piekeren te verminderen. Niet alleen ontspant je het fysieke lichaam, maar ook leer je vastgeroeste, ongunstige denkpatronen te herkennen en los te laten. Dat voorkomt dat de spanning in je leven te veel oploopt, en helpt je wellicht andere keuzes te maken. Zo kun je blijven genieten, en ben je minder gevoelig voor stress en durf je ook je kwetsbare en emotionele kanten toe te laten. Je algehele welzijn kan structureel verbeteren. Je komt ervandaan alsof je een minivakantie hebt gehad.

Heb je behoefte aan:

  • Inzicht en zelfkennis bij stress en pijn (ook heftige emoties)?
  • Ontspannen met stress om kunnen gaan?
  • Loslaten van overtuigingen en denkpatronen die je beperken en stress opleveren?
  • De juiste spieren versterken om het fysieke lichaam te ondersteunen?
  • Concentratieoefeningen en meditaties om beter te focussen en alert te zijn?
  • Aandacht leren ‘richten’ en loskomen van het denken?
  • Ervaren hoe het denken doorwerkt in je lichaam?
  • Ervaren hoe weerstand je belemmert?
  • Ervaren hoe acceptatie heilzaam doorwerkt?
  • Rust ervaren in je hoofd en in je lichaam door ademoefeningen (prana)?

Onder meditatie wordt in de yoga traditie verstaan: Met open aandacht, soms met een hulpmiddel ’luisteren’.

Inzichtmeditatie betekent onderzoeken wie je bent…….je lichaam, je geest, emoties en dat onnoembare ruime bewustzijn….je bent dus niet alleen je ego…….

Mindfulness betekent, bewust hier en nu aanwezig zijn met wat er is, zonder iets te willen veranderen, zonder te oordelen. Gewoon zijn met wat er is, geduldig, zonder je om het resultaat te bekommeren.

“Deze yogales is voor mij het anker van de week”

“Tien jaar heb ik van je lessen mogen genieten. Als ik maandagavond zo om heen kijk, dan weet ik hoe groot het geschenk is dat jij ons geeft, met heel je hart met je overtuiging”.

“Ik ben alweer onder de indruk van de schijnbaar eenvoudige, maar door jou wel bedachte balans tussen de verschillende oefeningen. Dat vind ik knap èn ik geniet er enorm van.”

“Veel dank voor de liefdevolle aandacht die je altijd voor ons had. Jouw ‘eigenwijze’ authentieke begeleiding is en blijft waardevol voor ons.”

Kom eens meedoen

Alle activiteiten die ik geef zijn ervaringsgerichte activiteiten. Je merkt pas bij het doen van de oefeningen en meditaties (yoga, mindfulness, compassie, meditatie) hoe het bij jou doorwerkt. Iedereen heeft een ander lichaam en heeft zich als mens op een eigen manier ontwikkeld. Dus kan de doorwerking ook anders zijn en kom je wellicht andere sensaties tegen dan de andere deelnemers.

Dus kom een keertje meedoen.

Andere trainingen en workshops

Meditatieve Yoga

In de yogalessen ervaar je zelf hoe aandacht, respect en adem-energie, in combinatie met de juiste oefeningen voor je lichaam, heilzaam doorwerken.

Lesrooster: maandag t/m donderdag

Zelfcompassie en Mindfulness

Je kunt met compassie en mindfulness ontdekken wat je belemmert en hoe je het leven wat lichter kan maken. Goed gefocust en toch ontspannen.

Lesrooster: zaterdag

Vrij Atelier

Het ‘vrije atelier’ is een nieuwe activiteit. Een feest van waarnemen, ontdekken, leren over hoe technieken en kunstzinnige vormelementen zijn toe te passen.

Lesrooster: woensdag en zaterdag