De neus

De neuszenuwen staan via reflexen in verbinding met zenuwcentra in het verlengde merg en in de cerebrale cortex, de grote hersenen. Hier wordt alle sensorische informatie ontvangen en verwerkt. Ook worden hier de spieren aangestuurd, en beslissingen gemaakt.  De cerebrale cortex beïnvloedt de witte bloedlichaampjes, wat weer van invloed is op ons immuunsysteem.

Het overgangsgebied van het ruggenmerg naar de hersenen, het ‘verlengde-merg’ dat niet groter is dan het laatste kootje van de pink, is van vitaal belang. Het bevat bijvoorbeeld kernen die betrokken zijn bij het regelen van de ademhaling, de hartslag, het slikken. Maar ook van invloed op de omvang van kleine bloedvaten en daarmee indirect de bloeddruk, het waken, het slapen, het hoesten en het braken en andere vitale functies. Tevens bevat het ‘verlengde merg’ de piramidekruising, waar zenuwbanen oversteken zodat de linker hersenhelft de rechterkant van het lichaam bedient. Het is een belangrijke schakelcentrale tussen ruggenmerg en overige hersendelen.

Door je neus ruik je niet alleen, maar door je neus komt de levensvitaliteit -lucht en energie (prana) je lichaam binnen. De spieren van de neus staan in verbinding met het voorhoofd, de oogkas, de oogbol, de neus- en keelholte en van de mond en de tong. Een goede ademhaling met open neusgaten heeft tot gevolg dat de stofwisseling en chemische veranderingen het lichaam vitaler en gezonder maken.

Een oefening

Een combinatie van ‘neus–verhemelte-oefeningen’ werkt (als de oefeningen met zorg en aandacht uitgevoerd worden) zeer ver door in het lichaam.

Door het aan- en ontspannen

  • kan de in- en uitwendige spanning in de neus verdwijnen
  • kunnen de oogspieren ontspannen
  • kunnen de kringspieren van de oogkassen ontspannen
  • kan het verhemelte ontspannen
  • kan de keel ontspannen
  • kunnen de oren worden gecorrigeerd en versterkt
  • de slokdarm en de luchtpijp zich ontspannen
  • vermindert de verkramping van de maagingang

 

 

 

 

 

Meestal ben je niet gewend om de spanning in het gebied van de neus en gelaatsspieren te voelen. Na de oefeningen merk je pas het verschil op in je gezicht! De spanningen kunnen uiteindelijk de oorzaak zijn van allerlei klachten zoals migraine, keelklachten, nek en schouderklachten, verkramping van slokdarm/ en van de luchtpijp. Ik ervaar door de oefening veel meer openheid in mijn gelaat maar vooral doorwerking in de nek/achterhoofd en trapeziumspier. Die loop van achter je oor naar de nek en schouderbladen. Ze lijkt op een kleerhanger. Met dank aan Rita Beintema.

 

 

Afbeelding Jenneke

Oefeningen in de komende periode

In de komende lesperiode ligt het accent van de oefeningen op het hart/borstgebied, schoudergordel, nek/keel en het gelaat. Daarbij horen natuurlijk ook de oefeningen voor de neus. Hier volgt een oefening voor het ontspannen van de neus, van het gelaat, van de nek, etc. Leerlingen krijgen deze toegezonden als ingesproken versie.

  • Ontspannen rechtop zitten (liggen lukt ook maar werkt minder sterk)
  • Lippen zacht op elkaar en toch ontspannen. Onderkaak hangt. Maak je verhemelte zo hoog mogelijk. Alsof je de OH-klank maakt.
  • Adem heel ligt in en voel de luchtstroom van boven je neus naar de keelholte stromen, ontspannen en uitademen.
  • De mond zacht gesloten. Verhemelte en tong zo hoog mogelijk opgetrokken. Breng de tong, in een zachte glijdende beweging, vanaf de middelste voortanden, over het midden van het verhemelte, zover als mogelijk naar achteren en weer terug.
  • Tijdens deze beweging opent zich het bovenste gedeelte van de neus. Het kan wat gekriebel geven maar gewoon doorgaan.
  • Zorg tijdens deze oefening dat de kringspieren rond de oogkassen en oogspieren ontspannen zijn

Jenneke van Doorn

Hosting door Studio Projectie